Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Sunday, October 4, 2009

اختيار الزوجة = Memilih Pasangan

منذ أن خلق الله آدم، وكتب عليه أن يعيش على الأرض، هو وذريته من بعده، والزواج أمر ضروري لاستمرار الحياة، حيث يشعر الرجل بالحاجة إلى المرأة، وتشعر المرأة بالحاجة إلى الرجل، فكلا هما يحتاج إلى الآخر. فالطعام والشراب، والسكن لا يغني عن الزواج. وهذا دليل على أهمية الزواج، الذي لا يستغني عنه عاقل.

الإسلام يسمو بالزواج عن الحيوانية، ويجعله اتصالا كريما بين الرجل والمرأة، يناسب كرامة الإنسان، وفضله على سائر المخلوقات، ويحقق المعاني الإنسانية المقصودة من الزواج يقول الله تعالى: (ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا إليها وجعل بينكم مودة ورحمة إن في ذلك لآيات لقوم يتفكرون).

اختيار الزوجة أهم مرحلة قبل الدخول في الحياة الزوجية. ذلك لأن الزواج رابطة وثيقة، وعلاقة إنسانية. وعملية الاختيار تحتاج إلى جهد، للعثور على الشريك المناسب. واختيار الزوج أو الزوجة خطوة من أهم الخطوات التي يتخذها الإنسان في حياته، فإن من يختارها الرجل، لتكون شريكة حياته، ستكون جزءا منه، وأما لأولاده، وربة لبيته.

وضع الإسلام قواعد لاختيار الزوج والزوجة الصالحة، فعلى سبيل المثال، فإن أهم صفة للزوجة، أن تكون ذات دين، يدفعها إلى أداء الحقوق التي عليها، ويمنعها من طلب ما ليس لها. وفي وصف المرأة الصالحة، يقول الله جل جلاله: (فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله)[النساء 34].

وفيها يقول الرسول - صلوات الله وسلامه عليه - : "تنكح المرأة لأربع: لمالها ولحسبها ولجمالها ولدينها، فاظفر بذات الدين، تربت يداك". وذات الدين يطمئن إليها القلب، ويأمنها المرء على نفسه وماله، وعلى نفسها أيضًا.

والمرأة لا ينبغي لها أن تقبل من الأزواج، إلا من هو على خلق ودين. يقول الرسول - صلى الله عليه وسلم - : "إذا أتاكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه، إن لا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض". وعلى الولي أن يستأذن موليته إن كانت بكرا، ويستأمرها إن كانت ثيبا.

ومن أهم صفات من يختارها الرجل زوجة له، أن تكون ذات خلق حسن، فتحب زوجها، وفي ذلك يقول الرسول - صلى الله عليه وسلم - : "تزوجوا الودود". والزوجة العاقلة ذات الخلق الحسن، والتربية الحسنة، تعامل زوجها معاملة حسنة، وتجنبه المشكلات.

وبعد موافقة كلا الطرفين على الآخر، واطمئنان أحدهما إلى شريك حياته، أباح الإسلام للخاطب والمخطوبة أن يرى أحدهما الآخر. قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : "إذا خطب أحدكم المرأة، فإن استطاع أن ينظر منها، إلى ما يدعوه إلى نكاحها فليفعل"

cintailahialways~

4 comments:

Bashir IbnDzul said...

salam,

takde translation?

cahayapetunjuk said...

salam..tiadalah..sapa-sapa yang boleh tolong translate ke?

Musa Mohamad said...

lebih krg la dia kata :

semenjak diciptakan di ciptakan nabi adam, maka ditakdirkan hidupnya didunia dan juga generasi selepas itu,dan hubunggan kekeluargaan adalah suatu perkara yang menjadi lumrah kehidupan..yg lelaki perlukan kepada perempuan dan sebaliknya.inilah alasanya kenapa perkahwinan itu penting.

islam namakan perkahwinan dengan kehidupan, dan menjadikan hubungan lelaki dan perempuan mulia, begitu juga dengan keturunan, inilah kelebihan rahsia makhlut2NYA..dan makna sebenar insan yang dimaksudkan dengan perkahwinan ialah sebagaimana firman Allah taala :
" dan daripada tanda2NYA, kami menciptakan bg kamu daripada diri kamu isteri yang mana kamu hidup bersamanya dan kami jadikan kecintaan dan rahmah. sesungguhnya itu adalah tanda bagi orang yang ingin berfikir "

pemilihan isteri adalah tempatnya sebelum memasuki Alam perkhawinan, kerana yang demikian itu adalah kerana isteri adalah penjaga, penghias dan penyambung hubungan kemanusian. untuk memilihnya memerlukan kepada sesuatu kesungguhan ( penelitian )untuk kita mendapat yg terbaik. pemilihan calon suami isteri adalah 1 cabang daripada cabang yang penting yang perlu di ambilnya oleh manusia didalam kehidupan mereka, maka pemilihan seorg wanita bagi lelaki untuk dijadikan ikatan kehidupan dan juga akan menjadi sebahagian daripada hidupnya manakala anak2 adalah penyeri kehidupan mereka.

disebabkan itulah islam meletakkan cara2 untuk memilih lelaki yang soleh dan wanita yg solehah, sebagaimana contohnya : sepenting-penting sifat seorg isteri ialah yg ada agama yg dapat diletakkan hak2 ( tggjwb )kepadanya dan dilarang untuk kita mencari selain daripada itu. didalam memberi gambaran bagaimana wanita yg solehah ialah firman Allah taala :
" Maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ". an-nisa` 34

Sabda Rasulullah s.a.w juga :" kahwinilah wanita itu atas 4 perkara,kerana hartanya, keturunannya, kecantikkannya dan juga kerana agamanya, maka pilihlah yang beragama,bertuahlah kamu, kerana yg ada agama akan menenangkan jiwa kamu, dan dia menjaga maruah diri suaminya dan hartanya dan juga diri dia sendiri".

begitu juga wanita jika ingin memilih calon suami mstilah yg berakhlat dan beragama. sabda Rasulullah s.a.w :" apabila datang (merisik) kepada kamu yang kamu suka akan akhlatnya dan agamanya maka kahwinlah akan dia, kalau kamu tidak lakukan maka akan terjadilah fitnah di dunia dan merosakan maruah kamu, dan atas wali untuk membenarkan jika dia masih gadis, dan jika dia janda maka haknya untuk membuat pilihan ".

dan daripada sepenting-penting sifat2 yang untuk wanita memilih pasangannya ialah yang baik akhlatnya, yang mencintai isterinya. yang baik pergaulannya,tarbiyyahnya dan juga akhlatnya dan yang kurang masalahnya.

selepas itu, islam mengharuskan untuk melihat org yang bakal kt tunangi sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w :" apabila ditunangi seorang wanita, maka bolehlah melihat kepadanya. sehinggan ada seruan kepadanya, maka lakukanlah (khwin).


2 je secara rgks yg boleh ana tlg terjemahkan.hrp fhm la skt2 yek...

Musa Mohamad said...

ada beberapa kesalahan tata bahasa yg tuan blog tulis 2..